پیوند ها
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحلیل رفتار متقابل و تحول فکر
مناسب برایپژوهشگران علوم تربیتی و روانشناسی
دارای منابع کامل (فارسی و انگلیسی)
دارای رفرنس دهی استاندارد
دارای گارانتی بازگشت وجه
تعداد صفحات : 22
نوع فایل :Doc
بخشی از متن :
تحلیل رفتار متقابل
تاریخچه تحول فکر برن
مبتکر اصلی فکر درمان مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل فردی به نام گرینکر[1] بود که به سال 1900 میلادی متولد شد و در سال 1921 دکترای طب خود را از کالج طب راش اخذ کرد. اریک برن، که نامش بیشتر با این نظریه متداعی و همراه است، در واقع تعقیب کننده و توسعه دهنده افکار گرینکر است(شفیع آبادی و ناصری، 1389).
تحلیل ساختی-محاوره ای، نظریه ای منظم و هماهنگ درباره شخصیت و پویایی های اجتماعی ارائه می دهد که از تجربه بالینی و شکلی از درمان عقلانی و عمل گرا استنتاج شده است. این نوع درمان به کار اکثریت عظیمی از بیماران روانی می آید. به سهولت به وسیله آنان درک می شود و به طور طبیعی با وضع آنان تطبیق می کند. شیوه ساختی-محاوره ای تلاشی بود در جهت از بین بردن معایبی که بر بسیاری از شیوه های قبلی درمان (مستقیم و غیر مستقیم) مترتب بود. زیرا این روش می تواند توانایی بیمار را در تحمل و کنترل اضطراب هایش به سرعت افزایش دهد و روند عملکرد مرضی او را محدود کند (شفیع آبادی و ناصری، 1389).
اریک برن هنگامی که تصمیم گرفت به درمانجویان نه به آموزگاران خود گوش کند، به طور تصادفی برای اولین بار به این پدیده پی برد که ارفاد به صورت والد، کودک،یا بالغ با هم ارتباط برقراررمی کنند. او به مدت 10 سال روان کاوی را اجرا می کرد و یاد گرفته بود هر چیزی را که درمانجویان می گفتند به زبان نظری که از معلمان خود کسب کرده بود برگرداند. بنابراین، وقتی درمانجویی اظهار می داشت: «احساس می کنم که انگار پسر بچه ای درون من است» برن مانند اوتو فنیکل معمولا پسر بچه را به معنی آلت مردی درون فکنی شده تعبیر می کرد و این احساس مهم ترین واقعیت بالینی در تعیین روند زندگی درمانجو بود. هنگامی که درمان پیش رفت برن در موقع مناسبی پرسید: « اکنون کدام قسمت شما صحبت می کند، پسر بچه یا مرد بالغ؟». در همان لحظه با پرسیدن این سئوال، تحیل تبادلی متولد شد(پروچاسکا و نورکراس،2007؛ ترجمه سید محمدی ،1392).
نظریه تحلیل تبادلی، که در آن بر چگونگی روابط متقابل و حالت های مختلف شخصیت-حالت های من- تاکید می شود، فکر جدیدی نیست، بلکه در گذشته های بسیار دور ریشه دارد. انسان همواره می خواسته است که به چگونگی روابطش با خود و دیگران پی ببرد و پویایهای آن را شناسایی کند. اعتقاد به دو بعد خوب و بد در انسان و کشمکش بین انها از آغاز پیدایش انسان رایج بوده است ورد سر تاسر تاریخ و فلسفه ادیان از آن یاد شده است. این اعتقاد به ماهیت دو بعدی انسان و آثار مربوط به تعلیم و تربیت و روان شناسی تاثیر گذاشته است و حتی به صورت های متنوع و گسترده تر تبیین شده است. از این رو، دیدگاه اجزانگرانه برن را شاید بتوان تداوم و توسعه اعتقادات اولیه دانست (شفیع آبادی و ناصری، 1389).
نظریه شخصیت در تحیل رفتار متقابل
دیدگاه برن درباره شخصیت یک دیدگاه اجزانگرانه و چندگانه است. برن بر سه نوع حالات نفسانی اعتقاد دارد که عبارتند از روان بیرونی[2]، روان نو[3]، و روان باستانی[4]. روان بیرونی به شیوه ای تقلیدی و قضاوتی شکل می گیرد و در صدد است که مجموعه هایی از معیارها و ملاک های اکتسابی را به اجرا در آورد. روان نو عمدتا به تبدیل محرکها به مجموعه اطلاعات تمایل دارد و نیز به پردازش و بایگانی این اطلاعات براساس تجربیات قبلی علاقمند است. روان باستانی تمایل دارد که براساس تفکر مبرا از منطق و ادراکهایی که به طور ضعیفی از هم متمایز و یا تحریف شده اند، به طور ناگهانی و ناآگاهانه تری، واکنش نشان دهد. برن تجلیات این سه حالت نفسانی را تحت عنوان «حالت های من» را معرفی می کند. حالت های من سه گانه او عبارتند از: «حالت من والدینی»، «حالت من بالغ» و «حالت من کودکی». «حالت من والدینی» از روان بیرونی، «حالت من بالغ» از روان نو و «حالت من کودکی» از روان باستانی نشات می گیرد. از دید پدیده شناختی، سه حالت «من» را به ترتیب حالتهای برون روحی، نو روحی و کهنه روحی می نامند(شفیع آبادی و ناصری، 1389).
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحلیل رفتار متقابل و تحول فکر
[1] Grinker
[2] exteropsyche
[3] neopsyche
[4] archaeopsyche
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحلیل رفتار متقابل و تحول فکر
منابع
پروچاسکا، جیمز و نورکراس، جان. (2007). نظریه های روان درمانی (نظام های روان درمانی). ترجمه یحیی سید محمدی (1392).چاپ پنجم، تهران: روان.
شفیع آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا. (1389). نظریه های مشاوره و روان درمانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
موسوی، اشرف سادات. (1392). مشاوره قبل از ازدواج: با نگاه کاربردی. تهران: مهر کاویان.
پورشریفی، حمید؛ پیروی، حمید؛ طارمیان، فرهاد؛ زرانی، فریبا؛ و وقار، معصومه. (1384). بررسی سلامت روان دانشجویان ورودی جدید سال تحصیلی 1384-1383 دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری. مقالات روانشناسی، سمینارها و کنگره های روانشناختی، دومين سمينار سراسری بهداشت روانی دانشجويان.
صادقی، مسعود؛ احمدی، سید احمد؛ بهرامی، فاطمه؛ اعتمادی، عذرا؛ و پور سید، سید رضا. (1392). بررسي تاثير آموزش به شيوه تحليل رفتار متقابل بر سبک هاي عشق ورزي زوجين. پژوهش هاي علوم شناختي و رفتاري، دوره 3، شماره 2 (5): 84-71.
سودانی، منصور؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ و سلطانی، زیبا. (1391). اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر افزایش عملکرد زوج های ناسازگار. فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده. سال دوم، شماره 3:287-268.
نصر اصفهانی، نرگس؛ اعتمادی، احمد؛ و شفیع آبادی، عبداله. (1392). بررسی تاثیر آموزش معنا- محور بر صمیمیت زناشویی زنان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سال هفدهم، شماره 1: 47-43.
علامه، سید فرید؛ آقایی، اصغر؛ آتش پور سید حمید؛ مشتاقی، مرضیه. (1393). تاثیر آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر شادکامی مردان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره و فرهنگسراها. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، دوره 4، شماره1 (6): 38-25.
سودانی، منصور؛ مومنی، جاوید، محمدی، کبری. (1392). تاثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر بهزیستی روان شناختی و خود شناسی زنان متاهل. مشاوره کاربردی، دوره 3، شماره2: 61-51.
اکبری، ابراهیم؛ خانجانی، زینب؛ عظیمی، زینب؛ پورشریفی، حمید؛ و علیلو، مجید محمود. (1391). اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل بر حالات شخصیتی، عزت نفس و نشانگان بالینی افراد دچار شکست عاطفی. روش ها و مدل های روان شناختی، سال دوم، شماره هشتم: 21-1.
کاظمی، زینب؛ طاهر نشاط دوست، حمید؛ باقر کجباف، محمد باقر؛ عابدی، احمد؛ آقامحمدی، سمیه؛ صادقی، سعید. (1391). اثر بخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر صمیمیت اجتماعی دختر فراری. مطالعات زنان، سال 10، شماره 3: 169-139.
قنبری هاشم آبادی، بهرام علی؛ مداح شورچه، راحله؛ وفایی جهان، زهرا؛ و بلقان آبادی، مصطفی. (1391). اثر بخشی گروه درمانی شناختی و تحلیل تبادلی بر بهبود مهارت حل تعارض. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، دوره 14، شماره 1: 48-43.
فتوحی بناب، سکینه؛ حسینی نسب، سید داوود و اشمی، تورج. (1390). اثر بخشی زوج درمانی شناختی-رفتاری، اسلامی و تحلیل رفتار متقابل بر خود شناسی زوج های ناسازگار. مطالعات روان شناختی، دوره 7، شماره 2: 58-37.
جوادی، بهناز؛ حسینیان، سیمین؛ و شفیع آبادی، عبدالله. (1388). اثر بخشی آموزش تحلیل ارتباط محاوره ای به مادران بر بهبود عملکرد خانواده آنان. خانواده پژوهی، سال پنجم، شماره 20: 517-503.
سلامت، مائده؛ زمانی؛ احمد رضا؛ و الهیاری، طلعت. (1386). تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی با استفاده از روش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش تعارض زناشویی. روان شناسی کاربردی، دوره اول، شماره 3:42-29.
Rosse, R. B. (1999). The love trauma syndrome: free yourself from the pain of a broken. Perseus Publishing, a Member of the Perseus Books Group.
Johnsson, R.(2011). Transactional analysis psychotherapy: Three Methods Describing a Transactional Analysis Group Therapy [Doctoral dissertation]. Department of Psychology, Lund University; 5-75.
Nayeri, A., Lotfi, M., & Noorani, M. (2014). The Effectiveness of Group Training of Transactional Analysis on Intimacy in Couples. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152, 7 : 1167–1170.
Ciucur, D. (2013). A Transactional Analysis Group Psychotherapy Programme for Improving the Qualities and Abilities of Future Psychologists. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 78: 576–580.
Sheikhmoonesi, F., Zarghami, M., Tirgari, A., & Khalilian, (2013).A. Effect of transactional analysis education to nurses on patients’ satisfaction. European Psychiatry, 28, 1: 1.
Ghanbarie Hashem Abadi, B. A., Bolghan Abadi, M., Vafaeie Jahan, Z., Maddah Shoorcheh, R., Maddah-Shoorcheh, E. (2011). Comparison of the Effectiveness of the Transactional Analysis, Existential, Cognitive, and Integrated Group Therapies on Improving Problem-Solving Skills. Psychology, 2, 4; 307-311.
Sadeghi, M., Hezardastan, F., Ahmadi, A., Bahrami, F., Etemadi, O., & Fatehizadeh, M. (2011). The Effect of Training Through Transactional Analysis Approach on Couples , Communication Patterns. World Applied Sciences Journal, 12 (8): 1337-1341.
Mohammadi, M., Esmaeily, M., & Nik, A. (2010). The effectiveness of group consultation in the method of transactional analysis over the students communicative skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 5; 1490–1492.
مبلغ قابل پرداخت 23,000 تومان
برچسب های مهم
نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا 200,000 تومان با تخفیف 50% فقط 100,000 تومان پنل «پنل نمایندگی ارائه خدمات مجازی، سوشال مدیا» بمب مجازی مدیریت: سوشال مدیا فرمت: pdf، آدرس پنل، ویدئویی mp4 تیم برنامه نویسی: سوشال مدیا سال انتشار: پنل ... ...
حجم فایل : 2.3 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 23 بنام خدا راینو پلاستی تعریف: رینو به معنای بینی و پلاستی یعنی فرم دادن به بینی.رینو پلاستی یعنی عمل جراحی زیبایی بینی.رینو پلاستی می تواند باعث کوچک یا بزرگ شدن بینی شده‚شکل نوک بینی و پهنای بینی را تغییر داده ... ...
حجم فایل : 143.5 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 34 اقلام مربوط بهای تمام شده و نقش آن در تصمیم گیری مدیران ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری یکی از عوامل مهم عدم استفاده از اطلاعات حسابداری توسط مدیران این است که اطلاعات کیفیت لازم را ندارند. بر اساس یافته های ... ...
با POCKET OPTION یک معاملهگر حرفهای شوید یک پلتفرم معاملاتی قابل اعتماد برای همه هر معاملهگری میخواهد تا در بهترین شرایط سود ببرد و نمیخواهد نگران امنیت وجوه شخصی خود باشد. اولین کار واضحی که یک معاملهگر مبتدی انجام میدهد بررسی سایتهای مختلف معامله آنلاین ... ...
حجم فایل : 2.7 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 52 طيف سنجي نشر شعله اي ،جذب اتميو فلوئورسانس اتمي 1 2 هدف کلی:آشنائی با مبانی نظری , دستگاهوری و کاربردهای روشهای فوق اين روشها برای اندازه گيريهای کمی وتجزيه وتحليل عناصر بسيار متداولند نشر شعله اي (Flame ... ...
حجم فایل : 194.2 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 17 بنام خدا عنوان ارائه : ماشین برداشت پنبه پنبه چینها :کابینها (اتاقکهای ) راحت : در ماشین پنبه چین 9970 کابین John Deere Gardtm تعبیه شده و در ماشین پنبه چین 9996 کابین Comfort Gardtm تعبیه شده است . کابین ... ...
حجم فایل : 89.4 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 21 بنام خدا پدافند غير عامل در منزل قدم اول : تشکیل یک جلسه داخلی بامشارکت همه افراد خانواده بمنظور شناسایی خطرات متصوردر منزلقدم دوم :لیست نمودن کلیه خطراتی که ممکن است درهر زمان مارا تهدید نماید.قدم سوم :اولویت ... ...
حجم فایل : 546.8 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 16 بنام خدا ریاضی سوم تجربیآهنگ متوسط و لحظه ای آهنگ متوسط :در تابع f(x) اگر مقدار x تغییر کند ، مقدار f(x) نیز تغییر می کند .یعنی تغییرات f(x) وابسته به تغییرات x است . x را متغیر مستقل و f(x) را متغیر وابسته ... ...
نمونه گزارش کارآموزی جهت دوره کارشناسی عمران، معماری یا ساختمان. این فایل در قالب word تهیه شده و تصاویر تمامی مراحل پروژه در آن گنجانده شده است. پروژه دوره کارآموزی یک پروژه بازسازی ساختمان شمالی دو طبقه قدیمی دارای عملیات سفت کاری و نازک کاری به همراه نما و حیاط و ورودی ... ...
با خواندن کتاب راز، به تالیف راندا برن، با اسرار راز آشنا مىشویم، در مىیابیم که بر هر کارى توانا هستیم و هیچ مانعى نمىتواند ما را از آرزوهایمان محروم کند. کتاب راز ما را با خویشتن راستین و توانایمان آشنا مىکند. با کشف راز، شکوه انسانى خود را کشف خواهیم کرد. بزرگترین ... ...
حجم فایل : 575.9 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 32 بنام خدا 1 آشنایی با توزیع های مختلف لینوکس 2 توزیع لینوکس چیست؟ 3 سیر پیدایش توزیع های لینوکس تمایل برنامه نویسان به نوشتن سیستم عاملتوزیع های اولیه در سطح دانشگاهی:MCC Interim Linux ,1992,University Of ... ...
حجم فایل : 999.4 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 25 Agroinoculation به نام خدا مقدمه انتقال ژن فرآیندی است که طی آن، قطعه مشخصی از DNA به درون سلولها وارد میشود.به انتقال هدایت شده ژن از یک موجود زنده به موجود زنده دیگر و تلفیق و بیان پایدار آن ژن در ژنوم ... ...
آنتی دوت های رایج در مسمومیت همراه با دوز دارو ها و توجهات پزشکی و پرستاری ... ...