پیوند ها
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیزهوش
تعداد صفحات : 28
فرمت : doc
بسیار کامل
بخشی از متن:
تعریف هوش[1]
معانی هوش در فرهنگ های مختلف به شکل گوناگونی وجود دارد اما به گونه کلی می توان هوش را از دیدگاه وکسلر[2] چنین تعریف کرد: هوش مجموعه یا کل قابلیت فرد برای فعالیت هدفمند، تفکر منطقی و برخورد کار آمد با محیظ است . یکی از قدیمی ترین تعریف ها از هوش توسظ بنیه و سیمون مطرح شده است به عقیده آنها هوش یک قوه ی ذهنی بنیادی است که تغییر یا فقدان آن بیشترین اهمیت را در زندگی عملی آدمی دارد این قوه ی ذهنی همان قضاوت است که گاه تحت عنوان عقل سلیم، عقل عملی، ابتکار و توانایی انطباق با شرایط یاد می شود. درست قضاوت کردن، درست درک کردن، درست استدلال کردن، فعالیت های بنیادی این هوش است( اتکینسون واتکینسون[3] ،1990،براهنی،1386 ).
یکی از تعاریفی که بسیار مورد استفاده قرار گرفته، تعاریفی است که در سال 1985 توسط وکسلر مطرح شده است. او هوش را یک مفهوم کلی تلقی کرد که شامل توانایی های فرد برای اقدام هدفمندانه، تفکر منطقی و برخورد موثر با محیط است. وی عقیده داشت هوش کلی را نمی توان با توانایی هوشمندانه معادل دانست. باید آن را به عنوان جلوه ای آشکار شخصیت به طور کلی تلقی کرد.
پیاژه[4] هوش را فعالیتی می داند که از شخصیت سر می زند و دائماً در حال تغییر است. وی تعاریف موجود را برای هوش نمی پذیرد و می گوید من هوش را نه بر اساس ملاک ایستا، آن چنان که دیگران تعریف کرده اند، بلکه از جهتی که هوش را در تکامل خود سیر می کند تعریف می کنم. من هوش را به صورتی از تعادل یابی تعریف می کنم که تمام ساخت های شناختی به سوی آن هدایت می شود به عبارتی، هوش نتیجهی تاثیر دائمی ومتقابل فرد با محیط است که اگر این رابطه به صورت متعادل صورت گیرد،موجب توانایی سازگاری فرد با محیط و پیشرفت هوشی می شود(پیاژه به نقل از سیف، 1390).
در تعریف استیس[5] هوش یعنی دررفتار انطباقی فرد که معمولاً دارای عنصری از حل مساله است و توسط فرآیندهای عملی و عملیات شناختی هدایت می شود(سیف، 1390) .
2-3-2-تعریف کودکان تیز هوش[6]
تیز هوشی عبارت است از مهارتها یا تولیدات فرد که دارای ویژگیهای برتری ، نادر بودن، اثبات پذیری وارزشمندی باشد(استرنبرگ[7] ،زانگ [8]،1949،امیری مجد،1385).
کودکان تیزهوش وبا استعداد کسانی هستند که بر طبق تشخیص افراد صلاحیت دار واهل فن به دلیل استعدادهای برجسته خود قادر به عملکردهای عالی هستند. این کودکان به خدمات وبرنامه های آموزشی متفاوتی ورای آنچه معمولاً از طریق برنامهعادی مدرسه ارائه می شود نیازمندند تا به مسئولیتشان نسبت به خود وجامعه واقف شوند(گالاگر[9] ،1997،مهدی زاده،صافی،1387).
برخی از دانشمندان به واسطه داشتن هوش، استعداد وتوانایی یادگیری بالای متوسط با همسالان خود تفاوت دارند. این دانش آموزان در گروه دانشآموزان تیزهوش وبا استعدادقرار دارندکه با استفاده از نمره های هوشبهر شناسایی می شوند. نمره هوشبهر 120 یا بالاتر اولین ملاک تیز هوشی .استعداد تلقی می شود. البته ملاکهای امروزی گسترده تر از هوشبهر است. در زمینه تیز هوشی واستعداد نیز تعاریف متعددی ارائه شده است که اساساً بر توانایی بالا در مهارتهای تحصیلی، حرکتی، هنری وخلاقیت تأکید دارد. این گروه برای تحقق استعدادها وتوانایی های بالقوه خود به آموزش وخدمات ویژه ای نیاز دارند(لایسا[10] ،2009،کاکابرایی، ارجمند نیا، افروز،1389).
از نظر هالگریت(1963)، کودک تیزهوش کسی است که در یکی از رشته های خاص از خود توانایی وبرجستگی قتبل توجهی نشان دهد(افروز،1389).
تعریف مارلند از تیزهوشی
کودکان تیزهوش و با استعداد ،کسانی هستند که به تشخیص متخصصان روان شناس و روان سنج ، دارای تواناییهای برجسته اند وقادربه انجام اموردرسطحی عالی میباشند.او عقیده دارد که این کودکان دارای توانایی های فوق العاده در یک یا چند زمینه از شش زمینه زیر هستند .
توانایی هوش کلی : این تواناییها ، بوسیله آزمونهای میزان شده هوش و توسط متخصص سنجیده می شود .
.........................
.........
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیزهوش
Intelligenece
Wechsler
Atkinson
Piaget
Estes
Gifted child
Stenberg
Zhang
Gallagher
Larissa
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیزهوش
فهرست منابع
الف ) – منابع فارسی
اتکینسون،رینا،اتکینسون،ریچارد.(1990). زمینه روانشناسی،براهانی،محمد نقی وهمکاران(1386)،انشارات رشد.
ادبی،راضیه.(1388).بررسی پایگاه هویت وسلامت روانی در اوایل واواسط نوجوانی،پایان نامه ارشد روانشناسی بالینی،دانشگاه علوم پزشکی وتوانبخشی.
ادیب،یوسف.(1385).بررسی میزان دستیابی نوجوانان ایرانی به مهارتهای زندگی.فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، سال اول1،شماره 4 .
احمدوند ، محمدعلی.(1388).بهداشت روانی.انتشارات :پیام نور.
استرنبرگ،رابرتجی،ریس،سالی(1994).تیزهوشیتعاریفومفاهیم، امیری مجد،مجتبی(1385).تهران:دانژه.
اسکندری، حسین.(1380) .مهارت های زندگی. تهران انتشارات سپند هنر.
اسکندری،محمد.(1380).بررسی اثر آموزش مهارتهایزندگی درتعامل با شیوههای فرزندپروری برعزت نفس دانش آموزان استان اردبیل.فصلنامه پیام مشاوره.جلد 3.
اژه ای،جواد.(1383).ویژگی های کودکان تیزهوش.نشر سمپاد.
اژه ای،جواد.(1383).ویژگی های شخصیتی تیزهوشان در پژوهش های روانشناختی ایران.نشر سمپاد.
افروز،غلام علی.(1393).خلاقیت لازمه بدست آوردن سرنخ علوم وفنون. فصلنامه مرکز ملی استعدادهای درخشان ودانش پژوهان جوان.سال هجدهم،شماره2.
امیریبرمکوهی،علی.(1388).آموزشمهارتهایزندگی برای کاهش افسردگی. مجلهروان شناسیتحولی.شماره 2.
ارونسون، الیورت.(1937). روانشناسی اجتماعی ، شکرشکن ، حسین.(1393).انتشارات رشد.
آبکنار،جلیل،عاشوری،سمیه،پورمحمدرضای تجریشی،محمد.(1391). بررسي تأثير آموزش مهارت هاي زندگي بر مهارت هاي شناختي، رفتاري، هيجاني و انگيزشي دانش آموزان با اختلال رياضي . پژوهش درعلوم توانبخشی ،سال8 ،شماره6، بهمن واسفند.
آقاجانی،محمد.(1381).تأثیر آموزش مهارتهای زندگی برسلامت روان ومنبع کنترل نوجوانان.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه الزهرا.
باغبانی،حافظ.(1392). اثر بخشی آموزش برنامه مهارت های زندگی بر بهبود ارتباط و کنترل خشم کودکان آهسته گام. پایان نامه کارشناسی ارشد. منتشر نشده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
بافنده قراملکی،حسن.(1379).مقایسه سلامت عمومی نوجوانان ناشنوا.پایان نامه چاپ نشده،کارشناسی ارشدروان شناسی عمومی،تهران،دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی.
براندن، ناتانیل، (1374). روان شناسی کمال. ترجمه جمال هاشمی، تهران: قوس.
بیابانگرد،اسماعیل.(1387). روشهای پیشگیری از افت تحصیلی. تهران : انتشارات انجمن اولیا ومربیان.
پاشا، غلامرضا و داد آوری، ماندانا(1386) اثر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت عمومی، عزت نفس و خودابرازی. فصل نامه مطالعات جوانان، شماره 10و11.
پورمقدس، علی(1384). روان شناسی سازگاری. موسسه انتشاراتی مشعل، اصفهان.
تقوی،سیدمحمدرضا.(1380).بررسی روایی واعتبار پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ). مجله روان شناسی،دوره 5،شماره4.
تیمیان، علیرضا(1386) مهارت های زندگی. تعاریف و مبانی نظری ، تهران: انتشارات رشد .
ثمری ،علی اکبر و لعلی فاز،احمد.( 1384). مطالعه اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی . فصلنامه اصول بهداشت روانی سال هفتم، بهار و تابستان، شماره 26-25.
جلالی، آریا.، آسایش، قنبری. (1391). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر برقراری ارتباط اجتماعی کارآمد در دانش آموزان دختر اول دبیرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی . دانشگاه علامه طباطبایی.
..............
......
..
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیزهوش
منابع لاتین :
Bob, L. Roisin, D. (2010).Using podcasts to support communication skills development: A case study for content format preferences among postgraduate research students Computers & Education, Volume 54, Issue 4, May.
Bo,W,Xiaoming Li, Bonita, S,Xiaoyi ,F.(2010). The influence of social stigma and discrhminatoty experience on psychological distress and quality of life among rural – to- urban migrants in china Social Science & Medicine, In Press, Corrected Proof, A vailable online 27 March.
Conrad, A, Thomas, W. Lindner, E, Leif Moen, Kjetil Sunde. (2 -Botvin. G.J.Kantor.L.W ( 2009 ), per renting alcohol and Tobaccos.
Darden.C.A:Gunter. E.J (2007), Life skills development scale adolescence from.Journal health counseling.
Ginter.E.J (2008 ), David K.Brooks contribution to the developmentally based life skill approach. Journal of mental health counseling.
Klingman. A (2009 ), Psychological education : studying adolescents interests from their own perspective. Journal Adolescence.
Kaplan, A.E., Matson, J.L., & Esveldt-Dawson, K. (1992). The relationships of role-play assessment of children‘s social skills to multiple measures of social competence. Behavior Research and Therapy, 22, 129-140.
Martin, I. Jones, D. (2009). Exploring the life skills needs of British adolescent athletesPsychology of Sport and Exercise, Volume 10, Issue 1, January .
Monal ghorabaei, MD; etal, (2008): Evolution of the Effectiveness of life skills training for Iranian working women. Iranian Journal of psychiatry and behavioral sciences ( IJPBS ), Volume2 , Number2, Autumn and winter.
Miller.M: Namm .G .D (2008), assign group miccussions to improve social problem solving and learning. Journal of Education.
Mcmahon,C.A,Gibson,F.L,& Saunders, D.(2007). Psychosocial adjustment during pregnancy for older couples conceiving through assisted reproductive technology. Human Reproduction, 22(4),1168-1174.
Moradi M.(2002) Usefulness of teaching life skills (interpersonal communication, problem solving, anger control,assertiveness) to female students in Tehran in improving their mental health status. [Thesis]. Tehran: Allameh Tabatabaei University
مبلغ قابل پرداخت 22,000 تومان
برچسب های مهم
نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا 200,000 تومان با تخفیف 50% فقط 100,000 تومان پنل «پنل نمایندگی ارائه خدمات مجازی، سوشال مدیا» بمب مجازی مدیریت: سوشال مدیا فرمت: pdf، آدرس پنل، ویدئویی mp4 تیم برنامه نویسی: سوشال مدیا سال انتشار: پنل ... ...
حجم فایل : 2.3 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 23 بنام خدا راینو پلاستی تعریف: رینو به معنای بینی و پلاستی یعنی فرم دادن به بینی.رینو پلاستی یعنی عمل جراحی زیبایی بینی.رینو پلاستی می تواند باعث کوچک یا بزرگ شدن بینی شده‚شکل نوک بینی و پهنای بینی را تغییر داده ... ...
حجم فایل : 143.5 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 34 اقلام مربوط بهای تمام شده و نقش آن در تصمیم گیری مدیران ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری یکی از عوامل مهم عدم استفاده از اطلاعات حسابداری توسط مدیران این است که اطلاعات کیفیت لازم را ندارند. بر اساس یافته های ... ...
با POCKET OPTION یک معاملهگر حرفهای شوید یک پلتفرم معاملاتی قابل اعتماد برای همه هر معاملهگری میخواهد تا در بهترین شرایط سود ببرد و نمیخواهد نگران امنیت وجوه شخصی خود باشد. اولین کار واضحی که یک معاملهگر مبتدی انجام میدهد بررسی سایتهای مختلف معامله آنلاین ... ...
دانلود پاورپوینت پزشکی ( بیوشیمی بارداری biochemistry of pregnancy ) (۳۴ اسلاید انگلیسی و فارسی) پروتئينهاي اختصاصي بارداري متعددي وجود دارد كه همگي از تروفوبلاستها نشئت ميگيرند كه رايجترين آنها كه مورد اندازهگيري قرار ميگيرد هورمون HCG است. اين هورمون پس از سنتز به ... ...
حجم فایل : 2.7 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 52 طيف سنجي نشر شعله اي ،جذب اتميو فلوئورسانس اتمي 1 2 هدف کلی:آشنائی با مبانی نظری , دستگاهوری و کاربردهای روشهای فوق اين روشها برای اندازه گيريهای کمی وتجزيه وتحليل عناصر بسيار متداولند نشر شعله اي (Flame ... ...
حجم فایل : 194.2 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 17 بنام خدا عنوان ارائه : ماشین برداشت پنبه پنبه چینها :کابینها (اتاقکهای ) راحت : در ماشین پنبه چین 9970 کابین John Deere Gardtm تعبیه شده و در ماشین پنبه چین 9996 کابین Comfort Gardtm تعبیه شده است . کابین ... ...
حجم فایل : 89.4 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 21 بنام خدا پدافند غير عامل در منزل قدم اول : تشکیل یک جلسه داخلی بامشارکت همه افراد خانواده بمنظور شناسایی خطرات متصوردر منزلقدم دوم :لیست نمودن کلیه خطراتی که ممکن است درهر زمان مارا تهدید نماید.قدم سوم :اولویت ... ...
حجم فایل : 546.8 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 16 بنام خدا ریاضی سوم تجربیآهنگ متوسط و لحظه ای آهنگ متوسط :در تابع f(x) اگر مقدار x تغییر کند ، مقدار f(x) نیز تغییر می کند .یعنی تغییرات f(x) وابسته به تغییرات x است . x را متغیر مستقل و f(x) را متغیر وابسته ... ...
نمونه گزارش کارآموزی جهت دوره کارشناسی عمران، معماری یا ساختمان. این فایل در قالب word تهیه شده و تصاویر تمامی مراحل پروژه در آن گنجانده شده است. پروژه دوره کارآموزی یک پروژه بازسازی ساختمان شمالی دو طبقه قدیمی دارای عملیات سفت کاری و نازک کاری به همراه نما و حیاط و ورودی ... ...
حجم فایل : 575.9 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 32 بنام خدا 1 آشنایی با توزیع های مختلف لینوکس 2 توزیع لینوکس چیست؟ 3 سیر پیدایش توزیع های لینوکس تمایل برنامه نویسان به نوشتن سیستم عاملتوزیع های اولیه در سطح دانشگاهی:MCC Interim Linux ,1992,University Of ... ...
حجم فایل : 999.4 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 25 Agroinoculation به نام خدا مقدمه انتقال ژن فرآیندی است که طی آن، قطعه مشخصی از DNA به درون سلولها وارد میشود.به انتقال هدایت شده ژن از یک موجود زنده به موجود زنده دیگر و تلفیق و بیان پایدار آن ژن در ژنوم ... ...
آنتی دوت های رایج در مسمومیت همراه با دوز دارو ها و توجهات پزشکی و پرستاری ... ...